Toezichthouder AP: reclamezuilen mogen voorbijgangers niet zonder toestemming filmen
De Autoriteit Persoonsgegevens tikt de reclamebranche op de vingers: zij mogen alleen filmen met reclamezuilen als degene die gefilmd wordt daar expliciet toestemming voor geeft. Aangezien personen op deze wijze vaak herkenbaar in beeld worden gebracht, zal volgens de AP meestal sprake zijn van verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens.
Reclamezuilen met camera
Diverse reclamezuilen zijn uitgerust met een camera waarmee nietsvermoedende voorbijgangers gefilmd worden. Hierdoor kunnen de getoonde reclames afgestemd worden op kenmerken van de voorbijgangers. Zo kan bijvoorbeeld een brildrager een reclame van een opticien getoond worden. En dat mag dus niet zonder dat daar toestemming voor gegeven is. Toestemming vragen aan een voorbijganger is bijvoorbeeld mogelijk door middel met een QR-code of een app.
Brief aan branche
Vandaag heeft de AP bekend gemaakt dat zij de branche heeft gewaarschuwd door middel van een brief om aan de vereisten uit de AVG te voldoen. Lees hier deze brief voor een uitgebreide toelichting van het normenkader digitale billboards.
De AP is dus toch wel degelijk bezig met het uitoefenen van haar toezichthoudende functie. Een goed teken dat ze zich juist op dit soort activiteiten richt, wat mij betreft!